21.07.2007, 21:43
Voulant être vraiment sûr, j'ai voulu avoir plusieurs sources. J'ai donc regardé dans le dictionnaire English-Quenya de Tolkiendil. Voici ce que j'y ai trouvé :
Ce qui contredit plutôt cela :
Que suivre ? Ce que je cherche, c'est libre dans le sens le plus général possible. Pas libre de quelquechose ou quelqu'un.
Je sais que je suis embêtant mais je souhaite être sûr et certain du terme à employer.
Merci à vous.
Citation :FREE (adj.) léra, aranya (not to be confused with aranya *"my king"; the shorter form ranya also cited must not be confused with the verb "stray, wander"), mirima (of a person, as opposed to:) latin, latina (open, cleared [of land]), lerina ("free" of things in the sense of "not guarded, reserved, made fast, or 'owned'", VT41:5), Cf. also lehta "free, released". FREE ELEMENT (a term for "vowel") #lehta tengwë (only pl. lehta tengwi is attested; we would rather expect *lehtë tengwi). (A word fairë "free" is mentioned in LT1:250, but may be obsolete: several other meanings are attributed to this word in later writings [see DEATH, PHANTOM, RADIANCE]. However, fairië "freedom" does not clash with later words.) FREE FROM EVIL aman (see BLESSED) -VT41:5, VT46:10, MIS, LAT, VT39:17, WJ:399
Ce qui contredit plutôt cela :
J.R.R. Tolkien, dans le chapitre Etymologies p. 373 a écrit :MIS- go free, stray, wander. Q mirima free; cf. Mirimor = the Teleri. mista- stray about. N mist error, wandering; misto to stray; mistrad straying, error.
LEK- loose, let loose, release. N lhein, lhain free(d); lheitho to release, set free; lheithian release, freeing. Q leuka, lehta loose, slacken. Ilk. legal nimble, active, running free; cf. Legolin, a river-name.
Que suivre ? Ce que je cherche, c'est libre dans le sens le plus général possible. Pas libre de quelquechose ou quelqu'un.
Je sais que je suis embêtant mais je souhaite être sûr et certain du terme à employer.
Merci à vous.